One size fits all?

Undervisning om seksualitet handler om mye mer enn temaer relatert til samleie. Elever har rett på alderstilpasset undervisning om seksualitet, men får dessverre ofte undervisning som om «one size fits all». Det er urovekkende at forplantningsfokuset fremdeles utkonkurrerer andre temaer som kunne vært mer passende for alder og livssituasjon.

Det vitner om både fantasiløshet, tabu for onani og heteronormativitet når undervisningen dreier seg om hva som skjer rett før, under og etter et samleie. En mor ringte meg forleden og spurte bekymret: «skal virkelig ungdommer på 14 år stå foran klassen sin å snakke om å hoppe av i svingen?». Flere andre foreldre var kritiske til at skolen hadde valgt dette temaet til mindreårige. Jeg sa meg enig med henne, og bad om å få tilsendt skolens undervisningsopplegg for å se nærmere på det elevene skulle presentere foran klassen. Skolens hensikt og mål var at ungdommene ikke skulle tro at å «hoppe av i svingen» (avbrutt samleie) var en sikker prevensjon.

Det er lov å hoppe av når som helst

Man kan spørre seg hvorfor skolen ikke heller valgte å prioritere å snakke om gode og vonde berøringer. Det er det som hadde passet flest i denne aldersgruppen. Å vite når en berøring blir ulovlig hindrer elevene i å bli analfabeter i berøringer eller i verste fall å bli misbrukt eller misbruke andre. Før man lærer om ulempene ved å «hoppe av i svingen» bør ungdom lære om ulempene ved å ikke respektere når den andre vil stoppe en hvilken som helst seksuell aktivitet. Hvis man ikke vet hvordan og når man kan ta på hverandre har man ikke grunnleggende kunnskap om kropp, berøringer og grenser.

Berøringer og sjangere

Det finnes også ulike sjangere innen berøringer. Berøringer mellom søsken er annerledes enn mellom kjærester osv. Berøringer sosialiseres av både gjeldene normer og lovverk, noen kjærtegn er universelle for pattedyr, men vi har allikevel sosialisert dem. Mange fjortenåringer trenger å høre at erotiske kjærtegn på seg selv og hverandre er sunt og til og med den tryggeste og enkleste måten å tilfredsstille hverandre på. Hvis ikke fjortenåringer har lært om kontekster, berøringer og kroppsspråk hvor skal de da lære om dette? Berøringer er et grunnleggende språket med ulike sjangere akkurat som i språkfag. Det hadde ungdom forstått om det var pensum.

Show er ikke undervisning

At ungdom har sett pornostjerner «hoppe av i svingen» i bøtter og spann, vet vi. Norske ungdom ser porno for første gang stadig tidligere. Mon tro om skolen tematiserte porno og fikk avlivet noen myter derfra? I porno vises ofte spruten utenfor kroppens åpninger, men det er ikke for å hindre skuespillerne i å bli gravide. Det er et virkemiddel i underholdningen for å servere tilskuerne detaljer og illusjoner om ekthet. Men porno er show, ikke undervisning.

Retten til å stoppe

Ungdom etterlyser mer kunnskap om hvordan være en god partner og hvordan tilfredsstille en kjærest slik at det blir godt. De etterlyser kunnskap om lovene som skal beskytte dem på gata, på internett og i senga. Men vi ser igjen og igjen at seksualundervisning er sentrert om prevensjon og graviditet, og det uansett klassetrinn. Som om «One size fits all». En på 14 år trenger ikke først og fremst å lære om farene ved å «hoppe av i svingen», de trenger å lære at de kan stoppe en hvilken som helst seksuell aktivitet. De trenger å lære at de har rett til å si stopp, nok og nei, at de skal bli respektert hvert sekund. Mange vet ikke at alle har denne retten og at lovverket definerer tvang som overgrep.

Temaer for 14-åringer

Undervisningen i Norge dreier seg fremdeles ofte om forplantning eller det å hindre forplantning. I dag heter kapitelet i boka sex, på 50-tallet het det forplantningslære. Fokuset på reproduksjonen gjør undervisningen både heteronormativ og lite tilpasset alder. Ungdom har svært ulik erfaring. De fleste har i en alder av 14 år ennå ikke samleiedebutert, men mange kan onanikunsten på seg selv. Ungdom må høre at bruk av hender er den enkleste måten å kjærtegne og å tilfredsstille hverandre på. Hvis ikke undervisningen setter ord på dette og retten til å stoppe en bevegelse står ungdom tomhendte igjen. Hender er det enkleste, tryggeste og mest relevante for denne aldersgruppen. De som har hørt få anerkjennende ord om å bruke hender på seg selv og andre vil sannsynligvis bli de som både hopper «på og av i svingen». Mye av undervisningen «om sex» eller seksualitet gir inntrykk av at ungdom verken har hode eller hender.

Kan ungdom derimot håndtere sin seksualitet og tidlig lære nyanser får de mer innsikt i grenser og hva likeverd og samtykke betyr. Bra at Norge snart får en ny strategi for seksuell helse. I den fremstilles seksualiteten som mer enn bare forplantning. Undervisning for ungdom bør følge opp dette seksualsynet å finne frem temaer som handler om mer enn samleie eller avbrutte samleier.

 

Om Stine Kühle-Hansen

Jeg er utdannet lærer, master i museumsformidling og autorisert seksualunderviser NACS. Jeg lager utstillinger med utgangspunkt i forskning og menneskerettigheter. Har fått høre at jeg er som Askeladden! Kanskje fordi jeg er en samler og inkluderende mild person.
Dette innlegget ble publisert i Faglig. Bokmerk permalenken.

En kommentar til One size fits all?

  • Inge Fossen sier:

    Selvsagt synes ikke sexologer at det er gøy å snakke om kjønnssykdommer og forplanting. Det får de kjedelige helsesøstrene gjøre. Alternativt kan vi se positivt på flere uplanlagte tenåringsgraviditeter, eldrebølgen tatt i betrakting. «The careless breeding of unwanted children», som historikeren Barbara Tuchman engang kalte det under den seksuelle revolusjonen rundt 1970.

    Det sexologiske trossamfunn påberoper å være det vitenskapelige studiet av menneskelige seksualitet, men det handler dypest sett om en underlig moraliserende naivitet som er døv og blind for alle rasjonelle argumenter. Skal man kalle den velykkede kampen for de aseksuelles eget flagg vitenskap eller politikk? Dessuten, å kalle aseksualitet for en legning, virker for meg analogt til å hevde at å være blind er en måte å se på.

  • Legg igjen en kommentar

    Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *