Vranglære i «Fifty shades of Grey»

Med flere sexscener i spillefilmer følger også økt behov for seksualundervisning slik at fantasi og virkelighet ikke blir sammenblandet. Uten seksualundervisning står ungdom tomhendt når de skal forstå underholdningsbransjens fremstillinger av seksualitet.

Først litt fakta om filmen. Den er basert på den første boken i E. L. James trilogi og når ut til mange ungdom. Den handler om den nyetablerte kontakten mellom uerfarne Anastasia Steele, på 21 år og den dominerende direktøren Christian Grey, på 27 år. Mye i filmen handler om Grey sitt playroom som er fylt med sexleketøy som assosieres med BDSM (Bondage and Discipline, Dominance and Submission, Sadism and Masochism).

Underholdningsfilm

Selv om «Fifty Shades of Grey» er en spillefilm som viser fiksjon og ikke fakta, så vil mange kunne se filmens karakterer som rollemodeller for modell-læring. Den store oppmerksomheten bøkene og filmen har fått, særlig blant kvinnelig publikum, kan tolkes som at DET som fremstilles, er slik kvinner aller helst vil ha det. Da gjelder det å ikke forveksle manges ønske om å bli nytt, sett, hørt og elsket intenst med tvang, ulovlig stalking og seksuelle overgrep. Vi får håpe at ungdom får diskutert filmen og oppklart misforståelser. Mange i denne aldersgruppen har dårlig tilgang til kvalitetssikret seksualkunnskap og er derfor mer utsatt for myter og vranglære fra for eksempel fantasiuniverset i «Fifty Shades of Grey». La oss se på fire ting i denne drøyt to timer lange filmen.

Vranglære 1

I starten av filmen finner Grey ut at Anastasia aldri har hatt en seksualpartner og derfor ikke bruker p-pillen. Da Grey står bak henne i doggy style holder han plutselig en kondompakke, og det er vel og bra, men han åpner pakken med tennene. Man åpner ikke kondompakker med skarpe ting, men med fingre. Uten kunnskap om rett håndtering gjennomskuer man ikke at Grey får falsk beskyttelse i dette sekundet og kan gjøre Anastasia gravid. Hva med de tusenvis av ungdom som ikke har fått kunnskap om kondombruk?

Vranglære 2

Grey blir tydelig irritert når Anastasia betror at hun har blitt forelsket i han. Hva er det filmen prøver å formidle? At forelskelse betyr at hun vil gifte seg med han? Det er i så fall en gammeldags forestilling og en forhastet konklusjon. I dag er mange ungdommer forelsket uten å gjøre seksuelle aktiviteter, og flere gjør seksuelle aktiviteter sammen uten å være forelsket. Det er ingen automatikk i at man ønker å bli kjærester eller gifte seg med den man elsker eller elsker med. Derfor har vår kultur fått nyordene «pulevenner», «knullekompis» og «friends with benefits».

Vranglære 3

«Fifty shades of Grey” sykeliggjør BDSM, når de kobler Greys traumatiserte barndom med hans rolle som dominant seksualpartner. Myten om at BDSM hovedsakelig praktiseres av traumatiserte personer, er for lengst avlivet. Den 1. februar 2010 fjernet Helsedirektoratet sadomasochisme og fetisjisme fra diagnoseregisteret. Det er viktig å kunne sortere at overgrep ikke er BDSM og at trygg samtykkende BDSM ikke er overgrep som gjøres av syke personer. Filmen gir oss anledning til å minne om at seksualitet, også BDSM er friskmeldt så lenge det er samtykke mellom jevnbyrdige parter.

Vranglære 4

Samtykke, oppmerksomhet og ryddige avtaler er spesielt viktig i praktiseringen av BDSM. Grey er langt fra noen god rollemodell i den forbindelse. Han begår flere overgrep av ulik grad ovenfor Anastasia. Mot slutten av filmen pisker Grey Anastasias rumpe seks ganger med beltet. Hans kardinalfeil er at han ikke sjekker hennes reaksjon underveis. Hun har det åpenbart vondt og tårene triller slik vi ser det fra kinosalen. Etter piskescenen forlater hun han. En fare under alle seksuelle aktiviteter er at den ene er for oppslukt av egen kåthet og glemmer å fange opp manglende samtykke, redsel og skader hos den andre. Hadde Grey vært en person fra virkeligheten kunne man politianmeldt han. Filmen illustrerer noen grensekrenkelser som vi kan prate om. Daterape og festrelaterte voldtekter er dessverre ikke uvanlige blant ungdom og unge voksne, og det er ikke alltid at den som krenker den andres grenser, forstår at han/hun/hen gjør det. Forskning viser at de fleste seksuelle overgrep skjer mellom kjente. Ungdom skal vite at det alltid er lov til å si stopp og at det alltid skal respekteres. Hvor lærer de om dette hvis de ikke lærer det i seksualundervisningen på skolen, på helsestasjonen, av foreldre? Og hvor lærer lærerne og helsesøstrene om å undervise om dette slik at temaene treffer ungdom! Filmanalyser er en gylden anledning til å aktualisere temaer!

Den beste seksualpartneren er den som er oppmerksom og som respekterer den andres grenser. Det gjør ikke Grey i filmen «Fifty Shades of Grey». Det virker som den omfattende sexkontrakten han viser henne «what to do and not to do together», mer blir et spill for galleriet enn en reel trygghet. Det holder ikke å respektere den andre kun 20 av 24 timer.

Innlegget er skrevet i anledning Verdens helsedag, 7. april! God helse gir god seksualitet, og god seksualitet gir god helse! Det skal ungdom også lære noe om!

IMAG8537 (3)

Skulptur Vigeland, FOTO Kühle-Hansen

 

Om Stine Kühle-Hansen

Jeg er utdannet lærer, master i museumsformidling og autorisert seksualunderviser NACS. Jeg lager utstillinger med utgangspunkt i forskning og menneskerettigheter. Har fått høre at jeg er som Askeladden! Kanskje fordi jeg er en samler og inkluderende mild person.
Dette innlegget ble publisert i Faglig. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *